Diverse
 Artikel om sæsonen 1998/1999
Turen til Moskva 1999

Af Svend Jakobsen

Onsdag den 29/9-1999 var dagen, hvor 8 Vikinger rejste til Moskva for at følge Lyngby FC's returkamp mod Lokomotiv Moskva i 1. runde af UEFA-Cup'en. Det blev til 3 dage fyldt med oplevelser, som denne artikel vil handle om.

Med på SAS-flyet fra Kastrup var også LFC's ledelse og flere sponsorer, mens spillerne var rejst dagen før med Aeroflot. Vi ankom til Sheremetyevo Internationale Lufthavn til tiden og kunne fra første færd begynde at lære at skulle stå i kø.

Paskontrol er noget, der tages meget alvorligt i Rusland, man bliver virkelig set efter i sømmene, før man får lov til at slippe ind. Efter at have hentet bagagen var det tid til at veksle penge for at kunne købe bus- og metro-billetter. Det blev ikke helt nemt at få vekslet - men efter et par forsøg lykkedes det.

Vi fandt hurtigt det rigtige busstoppested og var nu på vej ind mod byen. Endestation var en metro-station, hvorfra vi kunne komme det sidste stykke hen til hotellet.

At købe en metro-billet (som illustreret) er bestemt ikke nogen nem opgave.

På stationen kan man begynde med at stå i en lang kø. Når man endelig når frem til lugen, er det nærmest umuligt at få billet-sælgeren til at forstå, hvad man vil have. De kan som regel ikke et eneste ord engelsk og virker fornærmede over ens manglende russisk kundskaber.

Vi var to personer henne for at købe 8 billetter - det lykkedes - men kun efter lang tids fagter og diskussion. Til gengæld er det rørende billigt at køre med metro, nemlig omkring 3 danske kroner.

Efter flere togskift undervejs nåede vi endelig frem til bestemmelsesstedet. At finde hotellet blev ikke nogen nem opgave. Når man har en adresse skrevet med latinske bogstaver, og alle vejskilte er skrevet med det kyrilliske alfabet, er der gode muligheder for forvirring. Hotellet lå i virkeligheden lige ved siden af stationen, men bygningskomplekset bestod af 4 skyskrabere, der havde samme adresse men forskellige navne, der ikke fremgik af vores papirer.

Det lykkedes i fjerde forsøg, og efter lidt papirarbejde blev vi endelig installeret på vores værelser, som var ret gode til prisen. Det var efterhånden blevet sent (Moskva er tidsmæssigt 2 timer foran København), vi valgte derfor at spise på en restaurant i nærheden.

Der var igen store sprogproblemer. Et menukort på russisk siger ikke ret meget, og tjeneren kunne i bedste fald omkring 10 engelske ord. Med en anden gæsts hjælp lykkedes det at bestille. Udmærket mad til prisen og russisk fadøl koster kun ca. det halve af f.eks. Faxe eller Tuborg, som man ellers også sagtens kan købe.

Efter aftensmaden var det tid til at gå lidt på indkøb for at skaffe forsyninger til den fest, vi skulle have på værelserne. Lige i nærheden af hotellet var der gode indkøbsmuligheder med flere små forretninger med et stort sortiment af især drikkevarer. Hovedvægten af indkøbene blev lagt på russisk vodka af forskellig slags. Vodka koster næsten ikke nogen penge, og man bliver hurtig fuld af det...

Til turen havde Lars fået fremstillet et antal helt specielle T-shirts med vores navne på ryggen og en tegning (tegnet af Nathjas lillesøster) på forsiden:

Iført disse T-shirts blev der gået til den på værelset, og stemningen steg adskillige grader. Senere på natten gik vi ned i baren på hotellet og drak fadøl. Der skete nu en udskilning af deltagerne, og vi var kun tre, der holdt ved til den bitre ende, da baren lukkede kl.4. Vi aftalte at stå op ved 8-tiden næste morgen.

Det skulle vise sig kun at blive HC og undertegnede, der var i stand til at leve op til den aftale. Vi spiste derfor morgenmad alene. Jeg havde ærlig talt ikke den helt store appetit...

Efterhånden dukkede resten af gruppen op - flere synligt mærket af nattens bedrifter. Vi satte derefter kursen mod centrum af Moskva via metroen.

Der var igen store problemer med at få købt billetter. HC fik lært, at man ikke skal forsøge at snyde sig igennem det sted, hvor man putter sin billet i. Der er tilsyneladende fri passage, men i det øjeblik man springer igennem uden billet, er det som en bjørnefælde, der klapper i omkring éns ben...

Jeg fik lært, at man ikke skal være den sidste person på vej ind i toget. Når dørene lukker, er der ingen formildende omstændigheder. Metrostationerne i Moskva er generelt meget flotte. Der er anvendt marmor i lange baner.

Da vi kom ud af metrostationen, var vi inde i centrum af byen, og det var et helt nyt syn, der mødte os. Overalt imponerende og velholdte bygningsværker. Her bringes nogle indtryk fra området ved Den Røde Plads:

Efter at have vandret rundt en del timer, satte vi kursen mod det hotel, hvor vi skulle mødes med ledelse og sponsorer for at køre med deres bus ud til det stadion, hvor kampen skulle afvikles. Denne bustur kom til at foregå med politi-eskorte, der ryddede vejen foran os. Detaljer fra selve kampen kan findes ved at benytte link'et i bunden af denne side.

Efter kampen var der udveksling af souvenirs med den russiske ungdom. En dreng så meget glad ud, da han fik mit UEFA-Cup halstørklæde, mens jeg til gengæld fik hans hue.

Senere på aftenen var der lagt op til fest på værelserne igen, men folk var lidt matte, så vi sluttede ved 2-tiden.

Næste formiddag blev brugt på et nærliggende marked, hvor der kunne købes alle mulige former for souvenirs. Vi var flere, der købte nogle varme soldaterhuer til næsten ingen penge. Disse vil sikkert blive anvendt flittigt til vinter.

Neden for er vist et par eksempler på emblemer, der var et stort udbud af - længere nede et par billeder fra markedspladsen, skyskraberne i baggrunden på det nederste billede er vores hotel-kompleks:

Tilbage på hotellet kunne vi nu bare vente på den bus, der skulle køre os i lufthavnen. Bussen kom til den aftalte tid, men det blev alligevel en lidt nervepirrende oplevelse at køre gennem Moskva på grund af trafikkaos. Vi kom ca. 20 minutter for sent til lufthavnen, men det blev heldigvis ikke noget problem. Hjemrejsen forløb perfekt - ingen forsinkelser.

Alt i alt har det været en utrolig stor oplevelse at være med på denne rejse. Det var synd, at flere ikke havde muligheden for at tage med.

Hermed vil jeg gerne benytte lejligheden til at sige tak for denne gang - Vi må håbe, LFC snart kan kvalificere sig til europæisk fodbold igen.